Terveysvaikutuksia

Joskus tulee ihmisten kanssa puhetta minun kasvispainotteisesta ruokavaliostani. Kerron, että pyrin syömään vegaanisesti. Joudun usein kertomaan, mistä saan kaikki tarvittavat proteiinit, kalkit sun muut... Tapanani on sanoa, että syön nykyään paljon terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin ennen. Joudun monesti "altavastaajan" asemaan. Tämä on yleensä minun ateriani. Syön tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä myös joka päivä. Sekä viljatuotteita, siemeniä ja pähkinöitä.
Tämä on mieheni annos tällä kertaa, mutta perusasetelma. Lisäksi hän syö tekemiäni salaatteja, porkkanaraasteita ja raejuustoa. Ja myös viljatuotteita, hedelmiä ja juo maitoa. Aiemmin, kun söin samaa ruokaa hänen kanssaan, minulta ei koskaan kysytty, saanko ruuastani kaiken tarvitsemani. En tiedä mitä olisin vastannut, jos olisi kysytty.
Minua on kehoitettu käymään lääkärissä mittauttamassa arvojani. Ehkä joskus käynkin ja pyydän, jos tulee muuta asiaa tohtorin puheille. Syön B12 vitamiinia ja lisäsin monivitamiinipillerin, jossa on jodia. Nyt olen muutaman päivän mittaillut verenpainetta. Minulla ei ole koskaan ollut huolta paineista, vaikka välillä on ollut korkeampiakin lukemia. Mutta että näin hyvät arvot! Voisiko inkivääri-sitruuna-valkosipuli-kasvisruoka-liikuntakombo toimia? Nyt alan itsekin pikkuhiljaa uskoa....

2 kommenttia

  1. Monille kaikki uusi on pelottavaa :) Ehkä suhtautuminen muuttuu hyvinkin pian kun kasvisinnostus leviää. Onneksi on nuoria, jotka opettavat meitä vanhoja!

    VastaaPoista
  2. Oikeassa olet Pauliina! Olin itsekin aluksi epäluuloinen tyttäreni ryhdyttyä vegaaniksi. Välillä vieläkin mietin, ymmärtävätkö huolehtia kaikkien ravintoaineiden saannista...

    VastaaPoista