Virtsankarkailun korjausleikkauskokemuksiani

,

Heipä hei kaikki lukijani! Olen pitänyt pientä paussia blogini suhteen. Postailu ei ole mahtunut juurikaan kuvioihini. Joskus minua rasittaa koneella ja kännykällä oleminen ja teen mielelläni jotain aivan muuta. Mutta nyt tuli niin tärkeää kerrottavaa, että oli pakko istua koneen ääreen. Vähän aikaa mietin, haluanko avautua näin henkilökohtaisesta ja arasta asiasta. Mutta päätin kertoa tarinani, jotta edes joku saa rohkaisua omaan vastaavanlaiseen tilanteeseen. Kävin talvella nimittäin gynekologilla ja ohimennen mainitsin lirahteluvaivastani, joka on harmittanut minua jo parikymppisestä asti. Juoksu, aivastelu ja jopa nauraminen ovat olleet arvaamattomia paikkoja. Lääkäri otti asian vakavasti, keskusteli ja tutki. Hän sanoi, että laittaa lähetteen leikkaukseen. Olin yllättynyt, mutta helpottunut ja päätin, että nyt menen! Tuli kutsu sairaalalle tutkimukseen ja leikkauksen suunnitteluun. Siellä kysyttiin leikkauksen ajankohdan toivetta. Sanoin, että kesäaika on minulle kaikista paras. Niin minut sitten leikattiin 14.6.
Menin sairaalalle aamulla. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa. Sain paljon kipulääkkeitä ja jonkin "karuselli"- humauksen pari kertaa. Monta ihmistä hääri ympärilläni todella ammattitaitoisesti ja tehokkaasti. Olin heräämössä leikkauksen jälkeen muutaman tunnin, jossa seurailtiin vointiani. Kolmen tunnin päästä pystyin käymään pissillä, joka onnistui hyvin. Kipujen vuoksi jouduin vielä jäämään vähäksi aikaa. Sain kahvia ja voileipää. Kotiin pääsin jo iltapäivällä.
Toimenpide onnistui hyvin, vaikka kävely ja jalkojen nostelu esim. sängylle teki pitkään kipeää. Pari päivää söin kipulääkkeitä, mutta lopetin, jotta pysyisin paikoillani ja toipuilisin. Minulla on tapana rueta touhuilemaan. Parvekkeen ikkunat pesaisin jo leikkausta seuraavana päivänä. Kääk!
Sain lääkäriltä sairaslomaa vain viisi päivää. Olin varautunut kahteen viikkoon ja se oli minulle tarpeen. Pikkuhiljaa tein kävelylenkkejä ja pieniä juoksulenkkejä. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Enää ei tarvitse pelätä aivastusta jalat ristissä. Voin lämpimästi suositella toimenpidettä kohtalotovereilleni. Turhaan viivyttelin ja vähättelin vaivaani. Helpolla voi näköjään kohentaa  omaa elämisenlaatua. Ainakin minun kohdalla kaikki sujui hyvin ja vaivattomasti. Olen onnellinen!

8 kommenttia

  1. Kylläpä sujuikin hyvin ja nopeaa toipumista siellä ollut. Itsekin olen vähän miettinyt, mutta kun inhoan leikkauksia ja tuo nyt ei ole ihan pakollinen....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eihän tuo leikkaus ihan pakollinen ole. Minua kuitenkin helpottaa, kun ei tarvitse reissuun pakata varulta monia pikkareita/päivä, varmuudeksi. Eikä tarvitse juosta ja hyppiä tenojen kanssa. Yllätyin itsekin, miten vaivaton leikkaus oli ja miten suuri helpotus ja apu. Olisi pitäny mennä jo paljon aiemmin.

      Poista
  2. Hienoa että kirjoitit tän! Vaikka olikin kyse henkilökohtaisesta asiasta, niin ei tämä minusta silti mitenkään liian intiimi juttu ollut. Siis että olisi vaivautunut fiilis lukea tms. Ennemminkin varmasti oli avuksi, jos joku samasta asiasta kärsii. Nyt ainakin tietää, että leikkaus on mahdollinen ja siitä on oikeasti apua.

    Juuri muuten eilen mietin, että mihin olet kadonnut... Juttujasi on niin kiva lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai kiitos, tuntuupa kivalta, jos joku minua on oikein kaivannut. Välillä luovuus, ideat ja ajatukset häviää kiireiden alle. Kun on paljon töitä, ei jaksa innostua ylimääräisestä... Kiva, kun tykkäsit, että avauduin. Mietin, annanko "kasvot" virtsankarkailulle ja tulin siihen tulokseen, että en voi siinä mitään menettää. Minua ei asia ole ennenkään hävettänyt tai nolottanut. Aina olen ääneen sanonut, että en voi nauraa tai muuten tulee pissat housuun:)))

      Poista
  3. Ihanan avoin kokemuksen jakaminen. Varmaan monelle tuttu juttu.
    Huippua, että kuntoutuminen etenee nopsasti ja pääset huolettomampaan elämään.

    Kesäiloa!

    VastaaPoista
  4. Kiitos! Olen saanut paljon "vertaistukea", kun moni on avautunut minulle aiheesta. Kenelle on jo tehty korjaus tai kuka vasta kerää rohkeutta.... Tänäänkin juoksin taas 9km niin kuin nuorena tyttönä:) Mukavaa kesänjatkoa!

    VastaaPoista
  5. Siksi sun juttuja onkin niin kiva lukea kun kirjoitat vain silloin kun olet innostunut ja on joku idea. Tämä oli taas yksi niistä, jossa on hyvä idea.

    Hienoa kun kirjoitit! Varmasti auttaa muita. Siis sellaisiakin, joilla on erilainen vaiva. Ainahan se lohduttaa kun kuulee, että muillakin on ollut jotain ja siihen on saanut apua. Tuota leikkausajankohdan kysymistä hämmästelin. Aika uskomatonta palvelua, että ihan toiveita kysytään!

    Ihanaa kesää, Leena! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pauliina! Sitä minäkin ihmettelin ja vastasinkin, että hyvää ajankohtaa ei minulla olekaan, mutta otetaan sitten kesällä:) Tosiaan muistakin vaivoista ihmiset ovat minulle avautuneet (mm. peräpukamat) ja olen kannustanut hoitamaan ja pitämään huolta myös itsestä. Ja meidän kannattaa ottaa se oma aika oman vaivan hoitamiseen. Nautinnollista kesää!

      Poista